Gucci och Haglöfs – sĂ„ pĂ„verkas de av gĂ€ngen

Guccikepsar och Haglöfsjackor har blivit populÀra bland vissa gÀngkriminella. Men Haglöfs tror inte att det kommer pÄverka varumÀrket i lÀngden.

Gucci, populÀrt bÄde pÄ modevisningar i Milano (som pÄ bilden) och i gÀngkriminella miljöer i Sverige. Arkivbild.

Gucci, populÀrt bÄde pÄ modevisningar i Milano (som pÄ bilden) och i gÀngkriminella miljöer i Sverige. Arkivbild.

Foto: Luca Bruno AP/TT.

Ekonomi2024-02-10 08:27

Guccikepsar hamnade i hetluften pÄ en presstrÀff med Tidöpartierna i veckan.

Det tack vare Liberalernas Martin Melin som, i samband med att regeringen presenterade sitt lagförslag kring visitationszoner, lyfte "guccikopiakepsar" som ett signalement pÄ gÀngkriminella.

Gucci, Haglöfs, Moncler, Rolex. En rad mÀrken har blivit populÀra bland gÀngen. Men hur illa Àr det egentligen för dem ur ett varumÀrkesperspektiv?

Hög status

För Gucci, som ett internationellt lyxvarumÀrke, spelar den svenska marknaden troligtvis mindre roll, enligt varumÀrkesexperten Eva Ossiansson vid Handelshögskolan i Göteborg.

– Ett varumĂ€rke vill ju givetvis bli associerat med rĂ€tt typ av vĂ€rden och vĂ€rderingar. Ett lyxvarumĂ€rke stĂ„r för lyx, flĂ€rd och framgĂ„ng. Hela idĂ©n Ă€r att ge dig hög status, sĂ€ger hon.

Hur den som bÀr mÀrket har uppnÄtt sin höga status och ekonomiska framgÄng kan dock skava, enligt Ossiansson.

Hon nÀmner som exempel att ryska oligarker fattat tycke för vissa mÀrken som nÄgot som lyxvarumÀrkena kan behöva "brottas med".

NĂ€r det kommer till just Guccikepsen tror hon att den kan ha blivit populĂ€r bland gĂ€ngkriminella för att prislappen Ă€r mer Ă„tkomlig. En Guccikeps kostar runt 4 000 kronor.

– Fler kan införskaffa en keps Ă€n en Rolexklocka, sĂ€ger hon.

För Haglöfs kan kopplingen vara mer kÀnslig, tror Eva Ossiansson.

– Om du har en Guccikeps och en Haglöfsjacka, riskerar du dĂ„ att bli skjuten? Det Ă€r inget efterstrĂ€vansvĂ€rt att förknippas med, sĂ€ger hon.

"Förknippas med friluftsliv"

Eva Ossiansson tror att det pÄgÄr "mÄnga diskussioner" pÄ Haglöfs nu kring hur de ska hantera situationen.

– Kanske hoppas de pĂ„ att det ska ebba ut och bli tyst, sĂ€ger hon.

I en skriftlig kommentar till TT skriver Haglöfs kommunikationschef Sara Skogsberg Cuadras att Haglöfs bara Àr "ett i en lÄng rad av varumÀrken" som Àr populÀra i de hÀr kretsarna.

"Vi tror inte att varumÀrket kommer att pÄverkas nÀmnvÀrt pÄ lÄng sikt, utan att vi kommer fortsÀtta att förknippas med det som alltid har varit vÄrt fokus: friluftsliv"

Hon skriver vidare att bolaget fortsÀtter att marknadsföra sina produkter mot den primÀra mÄlgruppen som Àr mÀnniskor som "tillbringar stora delar av sin tid i naturen".

Fakta: Gucci och Haglöfs

Svenska friluftsmÀrket Haglöfs grundades 1914 i Dalarna av Wiktor Haglöf. Sedan december 2023 Àgs det av det kinesiska riskkapitalbolaget Lion Rock Capital, som i sin tur köpte det frÄn sportjÀtten Asics.

Gucci Ă€r ett italienskt lyxmĂ€rke vars historia 2021 skildrades i Hollywoodfilmen House of Gucci. Grundades 1921 i Florens av Guccio Gucci. Ägs idag av det franska lyxkonglomeratet Kering som ocksĂ„ har bland annat Balenciaga i sitt stall.

KÀlla: Haglöfs, Gucci, TT

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
 
 
 
 
 
 
LĂ€s mer om