FlygjÀtte gÄr in som storÀgare i SAS

Ett konsortium med bland annat den danska staten och flygjĂ€tten Air France-KLM ska bli nya storĂ€gare i SAS, enligt en plan som mĂ„ste godkĂ€nnas i domstol. Varken svenska staten eller WallenbergsfĂ€ren syns till i den nya Ă€garstrukturen – och bolaget ska avnoteras frĂ„n börsen.

Anko van der Werff, VD och koncernchef för SAS och Carsten Dilling styrelseordförande i SAS under en presstrÀff pÄ SAS huvudkontor.

Anko van der Werff, VD och koncernchef för SAS och Carsten Dilling styrelseordförande i SAS under en presstrÀff pÄ SAS huvudkontor.

Foto: Christine Olsson/TT

Ekonomi2023-10-03 18:04

De nya investerarna – dĂ€r Ă€ven investmentbolagen Castlelake och Lind Invest ingĂ„r – gĂ„r in med nĂ€stan 13 miljarder kronor i nya onoterade aktier och i sĂ€kerstĂ€llda konvertibla skuldebrev.

SAS beskriver det som en "viktig milstolpe" i sin rekonstruktionsprocess, som man kallar för "SAS Forward".

– Dagens tillkĂ€nnagivande skapar en tydlig vĂ€g, en vĂ€g som kommer att tillĂ„ta oss att nĂ„ vĂ„r fulla potential och sĂ€kerstĂ€lla att vi verkligen ligger i framkant och förblir i framkant av flygbranschen i flera Ă„r framöver, sĂ€ger SAS vd Anko van der Werff.

Kalldusch för smÄsparare

”Den överenskomna investeringen Ă€r en viktig milstolpe i vĂ„r SAS Forward-plan och visar att vĂ„ra nya investerare tror pĂ„ SAS och vĂ„r potential att fortsĂ€tta ligga i framkant av flygindustrin under mĂ„nga Ă„r framöver", sĂ€ger van der Werff i ett pressmeddelande.

För smĂ„sparare i flygbolaget var beskedet en kalldusch – deras aktier blir vĂ€rdelösa.

"Det förvÀntas inte finnas nÄgot vÀrde kvar för innehavare av stamaktier i SAS AB och till följd av den Svenska Företagsrekonstruktionen förvÀntas samtliga stamaktier bli indragna utan vederlag och avnoteras frÄn Nasdaq Stockholm, Nasdaq Copenhagen och Oslo BÞrs", skriver bolaget.

Planen mÄste godkÀnnas av flera domstolar, först och frÀmst en konkursdomstol i New York. SAS skriver i pressmeddelandet att man hoppas ha fÄtt grönt ljus vid Ärsskiftet.

SAS ska ocksÄ lÀmna Star Alliance och i stÀllet ingÄ i Air France-KLM:s allians Sky Team.

Sverige syns inte till

Castlelake blir den största Ă€garen med 32 procent av aktierna. DĂ€refter kommer danska staten med 25,8 procent – en höjning frĂ„n frĂ„n 21,8 procent. Air France-KLM kontrollerar 19,9 procent. Lind Invest Ă€ger 8,6 procent.

De Ă„terstĂ„ende cirka 13,6 procent av aktierna kommer med största sannolikhet att fördelas mellan och innehas av vissa borgenĂ€rer som kan komma att erhĂ„lla ersĂ€ttning i aktier. Det betyder att det inte Ă€r uteslutet att svenska staten eller WallenbergsfĂ€ren – som inte syns i den nya Ă€garstrukturen som SAS presenterar – ingĂ„r bland dem.

För nÀrvarande Àger den svenska staten 21,8 procent av SAS-aktierna, lika mycket som Danmark.

Wallenberg: Inget beslut

WallenbergsfÀren Àger nu 3,4 procent av aktierna i SAS genom det operativa bolaget Wallenberg Investment.

I ett skriftligt meddelande till TT skriver bolagets kommunikationschef Laura Bergtoft att det Àr "vÀldigt positivt" att det finns ett bud frÄn "ett starkt konsortium".

"Wallenberg Investments AB har sedan tidigare meddelat att nÀr det finns ett vinnande bud pÄ bordet, sÄ Àr vi villiga att ha dialog om framtiden om intresse finns frÄn konsortiet. Det finns sÄledes i dag inget beslut om deltagande eller ej frÄn vÄr sida, utan vi fortsÀtter att följa processen", skriver Bergtoft.

TT har sökt finansminister Elisabeth Svantesson (M) för en kommentar om vad som hÀnder med den svenska statens Àgande i SAS, men hon har avböjt med hÀnvisning till att hon Àr pÄ resande fot.

Fakta: SAS rekonstruktion

SAS genomgÄr för nÀrvarande en rekonstruktion med konkursskydd. Enligt rekonstruktionsplanen mÄste flygbolaget dra in 9,5 miljarder kronor i nytt kapital samt krympa sitt skuldberg med minst 20 miljarder kronor.

Rekonstruktionen som SAS genomgÄr i enlighet med regelverket i 11:e kapitlet om konkursskydd i den amerikanska konkurslagen Àr inne i ett avgörande skede.

Bolaget strĂ€var för nĂ€rvarande efter att fĂ„ rekonstruktionen godkĂ€nd av en domstol i USA kring Ă„rsskiftet. Efter det kan det krĂ€vas “regulatoriska godkĂ€nnanden och andra förfaranden under 2024”.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!