Besökstak pÄ 500 personer i varuhus dimensionerade för mÄnga tusentals kunder, strikta restriktioner i restaurangerna och stÀngda grÀnser var ÀndÄ tufft att hantera för möbeljÀtten, enligt Sverigechefen Lena Herder. Förra verksamhetsÄret, som avslutades 31 augusti, var första hela Äret som prÀglades av pandemin.
ââDet slog naturligtvis hĂ„rt mot Ikea och det pĂ„verkade vĂ„r försĂ€ljning negativt, sĂ€ger hon.
StÀngda restauranger
Samtidigt nÄdde Ikea Sverige en försÀljning pÄ 18 miljarder kronor, vilket Àr lika mycket som Äret före. En förklaring, enligt Lena Herder, Àr att fler tillbringade mycket mer tid i hemmet och fick ett större fokus pÄ inredningen. FörsÀljningen av heminredningsartiklar ökade, frÀmst inom kök, hemmakontor, sovrum, garderober och hemtextil.
ââDet som har kompenserat tappet i restaurangerna och den tappade grĂ€nshandeln, till exempel mellan Haparanda och Finland dĂ€r har grĂ€nserna varit stĂ€ngda under hela verksamhetsĂ„ret, Ă€r att vi har sĂ„lt mer heminredning, sĂ€ger Lena Herder.
För Ikea Haparanda utgör grÀnshandeln normalt sett 50 procent av omsÀttningen. Och ett normalÄr stÄr försÀljningen i Ikeas alla restauranger för 4-5 procent av den totala försÀljningen.
ââNu har det varit perioder dĂ„ vi haft helt stĂ€ngt i restaurangerna och perioder dĂ„ det bara kunnat vara en person per bord med distans pĂ„ tvĂ„ meter, sĂ„ det hade en enorm effekt. Det var ju nĂ€stan som att hĂ„lla restaurangerna stĂ€ngda, sĂ€ger Lena Herder.
Ăkade online
NÀr besöken till varuhusen begrÀnsades hittade kunderna i stÀllet till nÀtet. Besöken online ökade till 145 miljoner frÄn 128 miljoner Äret före. Precis som mÄnga andra tvingades Ikea snabbt öka kapaciteten i de lösningar som redan fanns pÄ plats och ta fram nya tjÀnster för att nÄ kunderna.
Besöken till Ikeas webb ökade kraftigt och försÀljningen pÄ nÀtet ökade med 68 procent under verksamhetsÄret.
ââFörsĂ€ljningen online uppgĂ„r nu till 20 procent av totalen. Det Ă€r en andel som redan under Ă„ret innan hade ökat 40 procent. Det Ă€r verkligen stark tillvĂ€xt pĂ„ tillvĂ€xt, sĂ€ger Reza Shomali, utvecklingschef pĂ„ Ikea Sverige.
Globala flaskhalsar
Men Ikea liksom mÄnga andra tampas med de globala flaskhalsarna som stör leverantörskedjorna med transportproblem, rÄvarupris och stigande priser.
Varuförsörjningen Àr inte sÄ stabil som den brukar och kunder i varuhusen möts frÄn tid till annan av mer eller mindre tomma hyllor pÄ en del hÄll. För att hantera störningarna har Ikea bland annat byggt nya lager, köpt upp containrar, hyr fartyg och har stÀllt om en del av produktionen.
ââVi gör allt vi kan för att lindra effekterna av det. Det Ă€r inte ett produktomrĂ„de dĂ€r vi har problem utan det Ă€r ganska spritt och varierar över tid. Men vi har mer Ă€n 10 000 varor i vĂ„rt sortiment och Ă€ven om det brister pĂ„ vissa omrĂ„den har vi totalt vĂ€ldigt mĂ„nga produkter, sĂ€ger Lena Herder.
I dagslÀget ser hon inte att Ikea kommer att behöva höja priserna pÄ nÄgra varor till följd av problemen.
ââĂn har vi inte sett behovet av att höja nĂ„gra priser. TvĂ€rtom har vi en omgĂ„ng prissĂ€nkningar pĂ„ gĂ„ng. Vi fĂ„r se hur det utvecklar sig över tid.