Detaljerna ÄterstÄr fortfarande. Men klart Àr i varje fall att fem miljoner elnÀtskunder i södra Sverige ska fÄ dela pÄ 55 miljarder kronor i elstöd.
Redan i valrörelsen var flera ekonomer kritiska till partiernas olika förslag om kompensation för vinterns förvÀntat höga elrÀkningar.
En av dem Àr John Hassler, professor i makroekonomi vid Stockholms universitet och tidigare ledamot av Finanspolitiska rÄdet.
"SvÄrt att backa"
ââDet blev en olycklig dynamik i valrörelsen nĂ€r man gick ut och tĂ€vlade om vad man kunde ge för stöd. Jag kan begripa att det Ă€r svĂ„rt att backa frĂ„n det nu, sĂ€ger han.
Han anser att det "Àr tveklöst att elstödet driver inflation", Àven om det Àr svÄrt att sÀga exakt hur mycket det pÄverkar.
ââI normala tider Ă€r 55 miljarder i transfereringar till hushĂ„ll och företag en kraftfull stimulans, man kan inte avfĂ€rda det och sĂ€ga att det inte har en betydelse, sĂ€ger Hassler och fortsĂ€tter:
ââOm man jĂ€mför en situation med elstöd med en utan sĂ„ Ă€r det klart att det hĂ€r stimulerar efterfrĂ„gan, det Ă€r ocksĂ„ helt klart att det skapar förvĂ€ntningar om liknande stöd i framtiden, vilket minskar viljan att spara pĂ„ el.
Ăven Nordeas chefsanalytiker Torbjörn Isaksson tror att stödet skapar en förvĂ€ntan om ytterligare stöd.
Regeringen har inte lovat nÄgot mer stöd i vinter, men inte heller stÀngt dörren för det.
ââJag tycker att det Ă€r ganska otydligt, men oavsett kan jag mycket vĂ€l tĂ€nka mig att hushĂ„ll och företag tror att de kommer att fĂ„ mer stöd framöver, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââMen om det hĂ€r Ă€r det som gĂ€ller, och det inte kommer mer, sĂ„ Ă€r det i stort förvĂ€ntat, och borde inte ha nĂ„gon större effekt pĂ„ inflationen.
Skuggas av "större rörelser"
Utöver elkompensationen har regeringen och Sverigedemokraterna ocksÄ presenterat en sÀnkning av drivmedelsskatten som motsvarar ungefÀr 40 öre litern vid pump efter Ärsskiftet.
Det Àr sÄ pass lite att det enligt Torbjörn Isaksson varken kommer att ha nÄgon effekt pÄ inflationen eller pÄ ekonomin i övrigt.
Han tycker att bÄde elstödet och drivmedelsskatten oavsett hamnar i skuggan av "större rörelser", som stigande rÀntor och hur det pÄverkar hushÄll, företag och bostadsmarknad.
ââRisken Ă€r övervĂ€gande för en sĂ€mre utveckling av tillvĂ€xten Ă€n det som ligger i de flesta prognoser, sĂ€ger han.