Budbolagen gĂ„r samman – "ska utmana de stora"

TvĂ„ budbolag, Instabox och Budbee blir ett gemensamt – Instabee. De bĂ„da avser att bilda ett bolag som vĂ€rderas till 18 miljarder kronor.

Instabox vd Alexis Priftis. Arkivbild.

Instabox vd Alexis Priftis. Arkivbild.

Foto: Claudio Bresciani / TT

Ekonomi2022-09-19 09:38

Fram tills nu har Instabox och Budbee varit konkurrenter i kampen om att locka kunder till att fÄ varor levererade via deras bud eller paketboxar.

FÄr man godkÀnnande av Konkurrensverket blir det i stÀllet ett gemensamt bolag med verksamhet förutom i Sverige bland annat Finland, NederlÀnderna och Belgien.

– Vi har haft vissa gemensamma investerare och startup-Stockholm Ă€r inte sĂ„ vĂ€rst stort. Vi har ocksĂ„ varit vĂ€ldigt stolta över vĂ„ra framgĂ„ngar men Ă€ven sneglat över axeln och sett att det gĂ„r rĂ€tt bra för Budbee ocksĂ„, sĂ€ger Instabox vd Alexis Priftis till TT och utvecklar:

– Vi Ă€r utmanare och ska utmana de stora postbolagen. Vi har tittat hur vi kan göra det pĂ„ bĂ€sta och kommit fram att vi gör det bĂ€ttre gemensamt Ă€n pĂ„ varsin kant.

AMF bland Àgarna

Han blir nu arbetande styrelseordförande medan Budbees grundare Fredrik Hamilton blir vd för det nybildade bolaget.

VÀrderingen uppskattas till 18 miljarder kronor och grundarna Àr tillsammans med investmentbolaget Kinnevik de största Àgarna. Bland övriga delÀgare mÀrks bland annat klÀdjÀtten H&M, AMF och Creades.

Instabox grundades 2015, Budbee ett Är senare. BÄda tvÄ har etablerat sig runtom i landet med bland annat transportlösningar dÀr kunden kan vÀlja att fÄ sina varor levererade till paketboxar och sedan hÀmta ut sina varor dÀr eller levererade till hemmet. Under pandemin nÀr e-handeln noterade en kraftig stigande omsÀttning steg ocksÄ intresset markant för tjÀnsterna.

Under senare tid och med ett förÀndrat ekonomiskt klimat har dock e-handeln tappat markant, i till exempel den senaste e-barometern som görs av Postnord ihop med HUI och Svensk Digital Handel var e-handelstillvÀxten negativ under andra kvartalet och hamnade pÄ minus Ätta procent.

SÄvÀl Budbee som Instabox gick dessutom med förlust under 2021 enligt Ärsredovisningen, minus 162 miljoner kronor för Budbee, 27,6 miljoner kronor för Instabox.

Detta samtidigt som allt fler aktörer dykt upp pÄ bland annat den svenska marknaden och till exempel statliga Postnord gjort stora satsningar.

TT: Är det egentligen sĂ„ att det allt tuffare klimatet tvingat er att gĂ„ samman?

– Jag skulle inte sĂ€ga sĂ„. Det hĂ€nder mycket pĂ„ marknaden men det Ă€r inte framtvingat utan vi ser nu möjligheten att göra en affĂ€r som stĂ€rker oss och blir konkurrenskraftiga.

Dra Ät svÄngremmen

Med tvÄ bolag som liknar varandra vÀldigt mycket skulle det vara högst tÀnkbart att man nu kan dra Ät svÄngremmen och personal fÄr gÄ.

– Jag har ett trĂ„kigt svar dĂ€r, det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga i dagslĂ€get. Det Ă€r klart att det blir vĂ€ldigt stora synergieffekter och vi rĂ€knar med en del besparingar. Samtidigt vĂ€xer vi vĂ€ldigt snabbt sĂ„ det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga nĂ„got vettigt just nu i den frĂ„gan.

Den kund som frÄgar sig om det i framtiden blir Instabox illröda boxar eller Budbees mintgröna i stadsbilden fÄr nu svaret att det kan bli bÄda tvÄ.

– Vi fĂ„r se. Jag tror den hĂ€r sammanslagningen stĂ„r och faller med att vi skapar enighet och lyckas komma bort frĂ„n sĂ„dana frĂ„gor, sĂ€ger Alexis Priftis.

– Det mest troliga Ă€r att vi till exempel i Sverige fortsĂ€tter med bĂ„da varumĂ€rkena, sedan Ă€r det hur vi gör med nya marknader eller dĂ€r vi Ă€r mindre. DĂ€r skulle vi kunna köra med ett av de befintliga eller ett helt nytt.

Fakta: Postboxbranschen

Postnord Ă€r störst aktör pĂ„ marknaden med en marknadsandel pĂ„ 55–60 procent.

Tyska DHL som Ă€gs av tyska posten har en marknadsandel pĂ„ 10–15 procent.

DĂ€refter följer tre företag: Schenker, Instabox samt Budbee som uppskattas ha omkring 5–10 procent.

En rad mindre aktörer, bland annat Airmee och UPS berĂ€knas ha omkring 1–5 procent var.

KÀlla: Svensk postmarknad 2022, frÄn Post- och telestyrelsen, PTS.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!