Alla “fel” inför Polestars börsnotering

Elbilsbolag har rasat i vÀrde pÄ börsen, intresset för Spac-bolag Àr svalt och marknaden för noteringar har tvÀrnitat. SÄ ser lÀget ut nÀr Göteborgsbolaget Polestar nu börsnoteras i New York.
–PĂ„ ett sĂ€tt Ă€r det uppfriskande att de trots det gĂ„r vidare med en notering, sĂ€ger Frida Bratt pĂ„ Nordnet.

Börsklimatet Àr dystert inför Polestars notering. Arkivbild.

Börsklimatet Àr dystert inför Polestars notering. Arkivbild.

Foto: Polestar/TT

Ekonomi2022-06-23 19:07

I höstas meddelade elbilsbolaget Polestar, som har Volvo Cars som storÀgare, att bolaget ska gÄ till börsen. Noteringen sker pÄ Nasdaq i New York pÄ midsommarafton genom det sÄ kallade Spac-bolaget Gores Guggenheim, och i samband med noteringen rÀknar Polestar med att fÄ in 890 miljoner dollar.

Bolagets vd Thomas Ingenlath sÀger i ett pressmeddelande att noteringen Àr ett "otroligt stolt ögonblick" för bolaget.

"Med 55 000 bilar pĂ„ vĂ€garna och ett globalt erkĂ€nnande genom över 100 olika utmĂ€rkelser, har vi byggt en stark grund för fortsatt tillvĂ€xt", sĂ€ger han vidare.

"Tickar i alla boxar"

Men beslutet att gÄ till börsen just nu sticker ut pÄ flera sÀtt.

– Börsklimatet Ă€r totalt annorlunda idag och har förĂ€ndrats mycket snabbt. Idag Ă€r det mycket tufft för bolag som vill ta in kapital, oavsett ifall det Ă€r via börsen eller pĂ„ den privata marknaden, sĂ€ger styrelseproffset Ann Grevelius, som tidigare bland annat varit chef för investeringsstrategi pĂ„ SEB:s kapitalförvaltning och fondchef pĂ„ Handelsbanken.

Enligt Frida Bratt, sparekonom pÄ Nordnet, har marknaden för noteringar tvÀrnitat.

– Dessutom Ă€r börsen dyster och intresset för Spac-bolag nĂ€stan dött. Polestar Ă€r dessutom ett bolag som Ă€nnu inte Ă€r lönsamt, Ă€ven om de sĂ€ger att de ska bli det snart, och just de bolagen har gĂ„tt vĂ€ldigt, vĂ€ldigt dĂ„ligt, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:

– Ur ett sĂ„dant perspektiv tickar de i alla boxar som Ă€r fel. PĂ„ ett sĂ€tt Ă€r det uppfriskande att de trots det gĂ„r vidare med en notering.

Ett Spac-bolag kan beskrivas som ett slags skalbolag som tar in kapital frÄn investerare och sedan noteras pÄ börsen. Efter noteringen fyller bolaget skalet med olika innehav genom förvÀrv.

Marknaden Àr positiv

Enligt Ann Grevelius toppade intresset för Spac-bolag för ungefÀr ett Är sedan. Sedan dess har det svalnat.

– För mĂ„nga av Spac-bolagen har det tagit ganska lĂ„ng tid att sĂ€tta pengarna i arbete. MĂ„nga investerare har ocksĂ„ insett att det kanske inte Ă€r helt optimalt att investera i nĂ„got som man inte har en aning om vad det kommer att innehĂ„lla för typ av bolag, sĂ€ger hon.

Att Polestar trots det gÄr till börsen nu tror hon beror pÄ att de behöver kapital.

– Dessutom kan marknadslĂ€get bli Ă€nnu vĂ€rre Ă€n vad det Ă€r idag. Är man som bolag och Ă€gare redo, sĂ„ Ă€r det rimligt att passa pĂ„ nu Ă€ven om marknadsförutsĂ€ttningarna Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n optimala, sĂ€ger hon.

Men det finns ocksÄ saker som talar för Polestar. Enligt Grevelius betyder nedgÄngen pÄ marknaden ocksÄ att det Àr "ett betydligt mer attraktivt" lÀge att investera just nu.

– Polestar Ă€r ett fint bolag och intresset Ă€r fortsatt mycket stort kring eldrivna fordon, vilket Ă€r positivt, sĂ€ger hon.

LÀgre vÀrderingar

Marknaden har ocksĂ„ reagerat positivt sedan Gores Guggenheim gav grönt ljus för en sammanslagning med Polestar. Aktien i Spac-bolaget, som backat 7 procent sedan Ă„rsskiftet, rusade med 12 procent efter beskedet. Även Volvo Cars steg pĂ„ börsen under torsdagen.

I september, nÀr Polestar och Gores Guggenheim meddelade sina planer pÄ en sammanslagning, uppgavs vÀrdet pÄ Polestar till 20 miljarder dollar, enligt Bloomberg.

FrÄgan Àr om den vÀrderingen hÄller.

– VĂ€rderingarna pĂ„ konkurrenterna har sjunkit rejĂ€lt. Det kommer avspeglas i vĂ€rderingen av Polestar. Huruvida det kommer att vara en intressant investering för nya investerare kommer att bero pĂ„ hur vĂ€rderingen ser ut, sĂ€ger Ann Grevelius.

Fakta: Polestar

Polestar grundades 2017 av Àgarna Volvo Cars och Geely.

Idag finns Polestar i Europa, Nordamerika, Kina samt Asien- och StillahavsomrÄdet. MÄlet Àr att finnas pÄ 30 marknader 2023.

Polestars elbilar tillverkas idag i tvÄ anlÀggningar i Kina. Ytterligare en fabrik planeras i USA.

År 2020 levererades 10 000 bilar och enligt Gores Guggenheim förvĂ€ntas 290 000 bilar levereras 2024.

KĂ€lla: Polestar och Gores Guggenheim.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!