Högertrafik illa för högerhänta

Högertrafikomläggningen den 3 september 1967 genomfördes, trots folkomröstningen innan som resulterade i ett kraftigt nej.

Klockan fem på söndagsmorgonen den 3 september var det exakt 50 år sedan Sverige fick högertrafik. För att återskapa det historiska filbytet stängdes Kungsgatan i Stockholm. FOTO: THOMMY TENGBORG/TT

Klockan fem på söndagsmorgonen den 3 september var det exakt 50 år sedan Sverige fick högertrafik. För att återskapa det historiska filbytet stängdes Kungsgatan i Stockholm. FOTO: THOMMY TENGBORG/TT

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-09-07 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu får vi höra hur relativt smärtfritt sidbytet gick till. Ja, för bilisterna! Och visst vore det bra med lika trafiksystem i hela världen. Några folkrika stater har alltjämt vänstertrafik. Så frågan är, om inte de flesta människor tillämpar den modellen. De skulle kanske utgöra en majoritet, ifall FN utlyste en global folkomröstning i frågan.

För en högerhänt cyklist med barn i barnsits på pakethållaren blev sidbytet 1967 dock negativ. Under ”vänstertiden” kunde barnet tas upp från trottoaren till sitsen, samt sättas av åt samma håll, och med cykeln som skyddande ”staket”. Efter reformen blev det tvärt om. Nu fick man sätta ner barnet på vägbanan. Samma förhållande torde gälla för den högerhänte ryttaren, som i stadsmiljö bringas embarkera sin springare från den sida där trafiken flödar.

Småsaker? Ja, tydligen var nog detta en petitess för de politiker som var bilburna. Och hos den vänsterhänta minoriteten i cyklistkåren sågs reformen antagligen som en framgång.

Högerhänt för vänstertrafik

Läs mer om