Ett aktivt val att bära slöja borde dröja till högstadiet

I några artiklar har Katrineholms-Kuriren intervjuat två kvinnor och en imam boende i Katrineholm (""Imamen: Klädsel är upp till var och en" 181004) angående synen på att bära slöja.

Två principer kolliderar när det gäller slöjdebatten – den liberala att själv få välja och föräldrarnas rätt att få klä sina barn enligt egna önskemål, skriver John-Erik Nyman (L).

Två principer kolliderar när det gäller slöjdebatten – den liberala att själv få välja och föräldrarnas rätt att få klä sina barn enligt egna önskemål, skriver John-Erik Nyman (L).

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-04-18 11:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Likaså har en ledare (KK 181009) kommenterat detta, liksom Susanne Nyström i ”Signerat” (KK 180814).

Ur liberal synpunkt är det fundamentalt att varje individ ska ha friheten att få forma sitt eget liv.

Detta utan ”moralpoliser” som tvingar på kvinnor religiösa tolkningar, värderingar och klädkoder.

Skribenterna och de intervjuade har gjort det lätt för sig eftersom ingen har vågat diskutera de unga flickornas valfrihet.

Hur kommer det sig att småflickor redan i förskolan i Katrineholm bär slöja? Detta bekräftat av såväl förskolepedagoger (Bildningsnämndens sammanträde 25 september) som bildningsnämndens ordförande Johan Söderberg (kommunfullmäktige 17 september).

Johan Söderberg likställer en religiös symbol som slöja med att pojkar kan få bära klänning om de så önskar (KF 17 september).

Här kolliderar två principer kan tyckas – den liberala att själv få välja och föräldrarnas rätt att få klä sina barn enligt egna önskemål.

Det är väl tvivelaktigt om en 3-åring själv väljer att ta på sig slöjan på morgonen när det är dags att gå till förskolan.

Så hur resonerar genuspedagogerna då ”Förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller”?

Ska den svenska jämställdheten gälla alla flickor och kvinnor i Sverige oavsett religion, etnicitet eller kulturell bakgrund?

Så här skriver Amineh Kakabaveh (Sala Allehanda 2 februari 2017): ”Slöjan är en del i ett patriarkalt förtryck som syftar till könssegregering och underordnande av kvinnan”. Så här uttrycker sig Nalin Pekgul (Fokus 10 februari 2017):” Bruket att bära sjal sprider sig ner i åldrarna. Jag ser ofta tre-fyraåriga flickor med huvud och axlar täckta av ett stort huckle. När det gäller små flickor kan slöjan betyda att föräldrarna har en ambition att tidigt vänja sina döttrar att lyda”.

Den svenska sekulära skolan borde vara en fredad plats från religiösa symboler. Många förordar att slöjan ska förbjudas i skolan.

Ska den liberala principen om valfrihet fungera borde det aktiva valet att bära slöja eller ej dröja till högstadiet förslagsvis.

Dessförinnan borde gälla att slöjan lämnas hemma eller att den hängs på därför avsedd krok på skolan och sätts på vid hemgång.

Detta torde underlätta ett aktivt och likvärdigt deltagande i skolans samtliga verksamheter, allt ifrån idrott, hemkunskap eller slöjd, till kemi och religionskunskap.

John-Erik Nyman

Liberal

Katrineholm

Läs mer om