Insändarskribenten tipsar om stadsvandringar i Kerstin Ekmans fotspår och reklam för Katrineholm som staden som byggdes vid järnvägen för att få i gång turismen. Foto:

Katrineholm - staden som byggdes vid järnvägen

INSÄNDARE

Här om dagen visade nyheterna på TV bland annat att Sverige som turistland blivit mäkta populärt. Det är bra, det ger "kulor" i plånböckerna för många yrkeskategorier.

Det här är en debattartikel med syfte att påverka. Det är den externa debattörens egna åsikter som förs fram, inte tidningens. Läs mer: Läs mer: Så jobbar Katrineholms-Kuriren med journalistik.

Tänk om Katrineholm kunde bli en turistattraktion, om inte i stil med Västerlånggatan i Gamla Stan eller Mårbacka, men näst intill.

Vad skulle vi ha då i vår lilla stad, förutom att jag tror att Katrineholm är Sveriges mest rollatortäta kommun. Vi har också en utomordentligt skicklig stadsträdgårdsmästare med fantastiska blomdekorationer förutom vid norr om Stationsparken, den del av staden som gud glömt?

Hypotetiskt...

- tänk om vi kunde återuppliva VVS-museet, som var Sverigeunikt i sitt slag! Det hade kanske kunnat inrymmas i Magasinet.

- tänk om vi hade haft kvar Djulö skola på sin ursprungliga unika plats med autentisk inredning á la tidigt 1900-tal. Jag tror säkert att skötsel och omvårdnad kunde ha ombesörjts av olika pensionärsgrupper.

- tänk om Dockmuseet kunde inrymmas i någon av alla de tomma butikslokalerna i stadens city!

- tänk om man hade haft en byggplan, som värnade om det som många förknippar med Katrineholm: Tre, eller högst fyravåningshus i typ 20- 30- talsstil. Inte höghus á la Rinkeby, med dyra hyror, som "vanligt folk" inte har råd att bo i (man ska väl göra mer än att bo!).

- tänk om man sansar sig och kanske behåller den kulturklassade brandstationen och bygger vettiga bostäder där, som folk har råd med. Det har ju gått att bevara Gamla Stan i Stockholm.

Ja, tänk om man tänkte om och räddade det som räddas kan!

Det skulle finnas stadsvandringar "i Kerstin Ekmans fotspår", stadsvandringar med info och agerande, som berättade om järnvägens betydelse för Katrineholm och hela landets järnvägsnät. (Vi har så många skickliga lokala förmågor, som kan agera forna tiders människor).

Med dagens informationsteknik borde det inte vara så kostnadstyngt att göra reklam för "Katrineholm, staden som byggdes vid järnvägen" eller dylikt. Turistbussar med närliggande Stockholmsturister kunde göra dagsutflykter och slussas runt och ge näring till stans alla näringsställen.

Även om vissa inte är öppna på den mest attraktiva dagen att äta ute: söndag.

Tja, tänk om! Men nu är det nog kört för Katrineholm som turiststad, tror jag!

Ch

Läs mer om dessa ämnen

Insändare