Besöksnäringen, med till exempel restauranger, hotell, campingar och skidanläggningar, är Sveriges starkaste integrationsmotor, skriver författarna. Foto:

Besöksnäringen är svaret på valets viktigaste fråga

Debatt

Den svenska besöksnäringen med till exempel restauranger, hotell, campingar och skidanläggningar sysselsätter redan i dag 192 000 personer.

Det här är en debattartikel med syfte att påverka. Det är den externa debattörens egna åsikter som förs fram, inte tidningens. Läs mer: Läs mer: Så jobbar Katrineholms-Kuriren med journalistik.

Nästan 4 av 10 är utrikes födda, och enligt HUI är näringen bäst på att få människor som är födda utanför Europa i jobb. Det gör besöksnäringen till Sveriges starkaste integrationsmotor. Men med rätt politik kan vi göra ännu mer.

Skatten på att ha anställda måste sänkas: Höga arbetsgivaravgifter bygger trösklar in på arbetsmarknaden. Varje anställning är ett stort åtagande, inte minst om den man vill anställa har liten eller ingen erfarenhet. Genom att sänka skatten på att ha anställda får fler chansen till jobb. Ny forskning visar att effekten av sänkta skatter på arbete är större än tidigare trott. Till exempel bidrog sänkningen av arbetsgivaravgiften 2007 till över 16 000 jobb, dubbelt så många som tidigare utvärdering visat.

Färre och enklare regler: Över 370 uppgiftskrav riktas mot företag inom besöksnäringen och regelbördan är ett av de största hindren för tillväxt. Det handlar om allt från komplexa krav till olika tillstånd, personalliggare och certifierade kassaregister. Detta slukar tid, resurser och energi som annars hade kunnat användas till att utveckla verksamheten.

Rör inte momsen: Inför hösten val går flera partier fram med förslag på skattehöjningar och pålagor direkt riktade mot företagen i vår näring. Bara Moderaternas förslag om att höja momsen på bland annat restaurangmat och boenden innebär en pålaga med 2,3 miljarder kronor för besöksnäringen, vilket är mer än vad den höjda arbetsgivaravgiften för unga inneburit. Det hotar företagarnas möjligheter att expandera sina verksamheter och anställa fler.

Besöksnäringen är en jobb- och integrationsmotor i hela Sverige, men kan växa och anställa ännu fler med bättre politik. Det handlar om att sänka skatterna för att ha anställda, färre och enklare regler och att låta momsen vara. Alla tjänar på att Sveriges starkaste integrationsmotor växlar upp.

Pernilla Thor

Delägare Hotel Statt Katrineholm

Svante Kempe

Distriktsdirektör Scandic Hotels

Jonas Siljhammar

Vd Visita

Läs mer om dessa ämnen

Debatt