Vi behöver en ny basindustri

Debatt2014-01-02 07:39
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Södermanland behöver arbetstillfällen och framtidstro. I oktober var arbetslösheten 11,0 procent, enligt arbetsförmedlingen. Det finns samtidigt stora möjligheter att utveckla nya näringar. Regeringen och riksdagen beslutade 2009 att från år 2030 ska Sveriges fordon inte längre köras på bensin eller diesel. Därför måste politikerna genast införa nya regelverk som underlättar övergången till förnyelsebara drivmedel. Det kan skapa en helt ny basindustri.

En del av den industrin skulle mycket väl kunna etableras i jordbruksbygden Södermanlands län, erbjuda många nya arbetstillfällen och utgöra en ekonomisk vitamininjektion för hela den tätbefolkade Mälardalen.

Hur ser då en realistisk väg till en fossiloberoende fordonsflotta 2030 ut? Det finns tre alternativ – biogas, el och etanol. Alla tre kommer att behövas. Biogasen främst för nyttotrafik i tätorter. Elbilen är bra för korta sträckor i stadsområden, men långt ifrån färdigutvecklad och kanske ett realistiskt alternativ om 10-15 år.

Etanol producerar vi däremot i stora mängder redan i dag till konsument över hela landet. Vi kan producera mycket mer genom strukturförändringar inom skogsindustrin. Etanol tillverkas nämligen i dag främst av restprodukter från skogs- och lantbruk.

Etanolproduktion kan bli en efterlängtad ny svensk basindustri som kan ge tiotusentals nya jobb, i en tid då skogs- och massaindustrierna liksom jordbruk och livsmedelsbranschen erbjuder allt färre jobb och hela regioner därmed plågas av avfolkning.

Informationsbehovet i dessa frågor är stort. Det åligger såväl samhället som fordons- och drivmedelsbranscherna att sprida faktakunskaper. I en färsk TNS/Sifo-undersökning, beställd av Etanolpartiet, ser vi exempelvis att en stor grupp svenska bilister tror att bensin och diesel är fossilfria drivmedel. På en öppen fråga om vilka fossilfria drivmedel man känner till säger 22 procent diesel och 22 procent bensin, i Sörmland är motsvarande siffror 24 procent på båda.

Samtidigt som 28 procent i Sverige säger att de i dag skulle köpa en dieseldriven bil och 13 procent välja en bensinbil säger hela 38 procent att de skulle välja en kombinationsdriven bil, till exempel en hybrid, och 37 procent att de vill ha en fossilfri. Endast fyra procent säger att de skulle välja en fossildriven bil. Bilisterna vill alltså gärna ställa om. Men de upplever inte att alternativen finns.

Detta tillsammans med en hel del annan uppseendeväckande statistik gör att vi kan konstatera att våra politiker till dags dato inte gjort sitt jobb, vare sig när det gäller att lagstifta eller informera.

Jonas Sidenå, partiledare Etanolpartiet, vd St1.

Läs mer om