När vi nyligen träffade arbetsgivaren i form av förvaltningsledning plus en representant från personalkontoret förstod vi rätt snart att vi egentligen inte hade rätt människor framför oss, när vi önskade diskutera lärarnas löner och vikten av att de lyfts. Upplevelsen var att allt redan är klart vad gäller utrymmet.
Det här året hade vi på arbetsgivarens uppmaning lämnat in ett yrkande kring lönerna som vi ansåg var ganska blygsamt, men ändå rimligt. Det Lärarförbundet begärde var industrimärket + 2 procent. När vi studerat utfallen under de senaste 4 åren, upptäcker vi att lärarna vartannat år fått lite mer (procentuellt sett) än vad den totala procentsatsen för alla förvaltningar gett, medan de under åren däremellan hamnat lägre än totalsiffran. Så på fyra år har vi lyckats flytta fram positionerna med någon enstaka procent. Då en samlad opinion, inklusive SKL, uttrycker ett behov av att lyfta lärarnas löner, tycker vi den ökningstakten är alldeles för dålig. Dessutom tror vi att det är viktigt att Katrineholm behåller och stärker sin bild som en arbetsgivare som värderar kompetens högt.
Intentionerna i det centrala avtalet är klara och uttrycks inte minst av SKL själva. Det behövs en rejäl relativlöneförskjutning uppåt för lärarna.
1. Det är samhällsekonomiskt smart
Utbildning och kunskap, och därmed lärarna, är grunden för tillväxt och svenska framgångar. Hela Sverige tjänar på att satsa på lärarna. Men i dag är det för få unga som vill bli lärare och den främsta orsaken är lönen.
2. För elevernas skull
Om vi vill att eleverna ska ha de bästa lärarna krävs en statushöjning av läraryrket. Där är lönen en väsentlig del. Det handlar både om att behålla duktiga lärare och att locka nya.
3. Lång och kvalificerad utbildning
Lärare utbildar sig 3,5–5 år på universitet och högskola. En investering som aldrig någonsin betalar sig. Valet av en lärarutbildning kan inte få fortsätta att vara synonymt med att göra en dålig lönekarriär.
4. Att göra ett bra jobb ska löna sig
Bra lärare ska ha bra betalt. I dag lönar det sig betydligt bättre att byta arbete än att göra ett bra jobb.
5. Det har blivit ett viktigare och tuffare jobb
Läraryrket har blivit ännu mer ansvarsfyllt de senaste åren med exempelvis betyg i lägre åldrar, fler nationella prov och individuella utvecklingsplaner för varje elev, förskollärare har ett utökat ansvar i och med reviderad läroplan, fritidshemmens barngrupper är på flera håll stora et cetera. Ett större ansvar ska också synas på lönebeskedet.
Bo Sundahl
ordförande, Lärarförbundet i Katrineholm
Torbjörn Nilsson
ordförande, Lärarnas Riksförbund i Katrineholm