En ny debatt har uppstĂ„tt vad gĂ€ller slopad patientavgift för digital vĂ„rd och att det inte kostar nĂ„gonting att âkolla uppâ sina hĂ€lsoproblem. Detta Ă€r en sanning med modifikation. FrĂ„gan handlar alltsĂ„ inte vad man kan erbjuda, utan hur man förmedlar sitt budskap.
I nulÀget finns det fem digitala vÄrdgivare som erbjuder digitala vÄrdtjÀnster via Region Sörmland, dÀr ocksÄ Snabbdoktor Àr verksam. Det har mer eller mindre alltid pÄgÄtt en debatt kring digital vÄrd och sÀrskilt med tanke pÄ att den ursprungliga utomlÀnsersÀttningen för ett digitalt lÀkarbesök lÄg pÄ omkring 2000 kronor. HÀrefter har utomlÀnsersÀttningen sjunkit och kommer frÄn och med 1 oktober 2019 ligga pÄ 500 kronor inklusive patientavgift. Patientavgiften har Àven den varierat och har legat pÄ mellan 0 och 300 kronor för ett lÀkarbesök beroende pÄ vilken region man bor i. FrÄn den 1 juli 2019 har SKL rekommenderat en patientavgift för ett digitalt lÀkarbesök pÄ 100 kronor som lÀgsta nivÄ för patientavgift, vilket Region Sörmland fullföljt. Snabbdoktor stÀller sig positiva till beslutet.
För att du som lÀsare ska förstÄ vad det hÀr handlar om, behöver man bli bekant med lÀkaryrket och veta hur en lÀkarbedömning utförs. Ett av kriterierna för en lÀkarbedömning Àr en visuell inspektion av patienten, som ska ligga till grund för en korrekt medicinsk bedömning, framför allt vid digitala vÄrdbesök. Ett lÀkarbesök, oavsett om det Àr digitalt eller fysiskt, innebÀr att man ser och hör patienten och pÄ sÄ vis tar stÀllning till vidare bedömning. Kan man inte ha en visuell kontakt med patienten, anser jag som lÀkare att det Àr otillrÀckligt för att göra en adekvat medicinsk lÀkarbedömning.
ApropÄ lÀkarbedömningar via chatt: Vid ett tillfÀlle nÀr jag arbetade pÄ en vÄrdcentral och hade en diskussion med en kollega, noterade jag nÄgot mÀrkligt. Under samtalet plockade min kollega upp sin mobiltelefon och höll den under bordet koncentrerat. Jag undrade förstÄs vad det handlade om och fick svaret att en lÀkarbedömning pÄgick via chatt med patienten.
Vissa digitala vÄrdgivare har valt att prioritera lÀkarbedömningar via chatt och telefon för att kunna gÄ förbi patientavgiften som regionen faststÀllt.
OrÀttvisan och problemet i hela frÄgestÀllningen Àr att utomlÀnsersÀttningen pÄ 650 kronor i dag och 500 kronor frÄn 1 oktober 2019, betalas för administrativa kontakter (telefon och chatt) digitalt som inte ersÀtts alls för motsvarande administrativa kontakter pÄ en vanlig vÄrdcentral. DÀrför vill jag bÄde som lÀkare och VD pÄ Snabbdoktor betona att utomlÀnsersÀttning enbart ska betalas för videobesök (ljud och bild). Alla andra kontakter ska betraktas som administrativa och ska inte ersÀttas eller bekostas av samhÀllet.
Problemet ligger inte pÄ Region Sörmland, utan problemet ligger pÄ digitala vÄrdgivare som marknadsför sina tjÀnster pÄ ett tvivelaktigt sÀtt.