Politisk skandal blir det om regionförbundets direktion i morgon fastställer Sörmlands länstransportplan 2014-2025 för utveckling av länets vägar och järnvägar med nära en miljard i statsbidrag. Trots ovanligt skarp kritik har mycket lite ändrats i den ansvarslösa planen, som leder till ökad vägtrafik och högre CO2-utsläpp samt motverkar regionförstoring. Miljöpartiet i Oxelösund kräver nu att denna slängs i papperskorgen och att en ny plan omedelbart görs för snabbehandling.
I den föreslagna planen har direktiven från regeringen förvanskats, det som sägs om möjlig satsning på järnväg har utelämnats. Miljökonsekvensbeskrivningen är starkt vilseledande och försöker släta över planens negativa miljö- och klimatpåverkan. Planförfattarna har inte heller påverkats av de viktiga förändringar som inträffat sedan planen skickades ut på remiss i juni.
Akuta hot uppstod i somras mot Gnestapendeln och Sörmlandspilen. Snabba åtgärder på Västra stambanan borde ha tagits med i en uppdaterad länstransportplan. MP Oxelösund har tagit fram en handlingsplan för länets regionala tågtrafik med smärre åtgärder som ökar kapaciteten på Västra stambanan och Nyköpingsbanan. Detta skulle säkerställa fjärrtågtrafiken och förbättra den regionala trafiken över både Katrineholm och Nyköping samt till Gnesta med fler turer och kortare restider. Det har också visat sig att ett spår från TGOJ-banan kan byggas till Stockholm-Skavsta flygplats och stå klart år 2017. Samtidigt kan persontågtrafik återinföras mellan Oxelösund och Flen via Skavsta och vidare till Eskilstuna.
IPCC-rapporten från FN:s vetenskapliga klimatpanel om det ökande klimathotet i världen har nyligen presenterats. Den nya länstransportplanen är ohållbar ur miljö- och klimatsynpunkt och redan totalt inaktuell. Den knyter inte heller ihop Sörmland till en grön storregion som förbättrar för näringslivet, kommunerna och befolkningen. Planen tar inte tillräckligt ansvar för de mindre kommunerna och att hela Sörmland ska leva.
Planen lägger inte en krona på själva banorna i länet. Planen motverkar regionförstoring och hållbar utveckling. Planen ökar vägtrafiken och CO2-utsläppen kraftigt. Planen följer inte regeringens direktiv och nationella mål. Vi konstaterar bara – gör om och gör rätt.
Björn Johansson
Gruppledare (MP) Oxelösund
Fd teknisk chef i Oxelösunds
kommun
Gunnar Söderberg
Ordförande MP Oxelösund
Fd planeringsdirektör på
Länsstyrelsen i Södermanland