GÀrna medaljer men först en bra idrottsundervisning

Det finns idrottsredskap som innebÀr fara om de Àr i dÄligt skick, dödsolyckor har tyvÀrr intrÀffat. Kontroller av utrustning mÄste behöver göras kontinuerligt.

Det finns idrottsredskap som innebÀr fara om de Àr i dÄligt skick, dödsolyckor har tyvÀrr intrÀffat. Kontroller av utrustning mÄste behöver göras kontinuerligt.

Foto: Anders Wiklund/TT

Debatt2022-02-25 21:16
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Vinter-OS Àr slut och Sverige har kammat hem en rekordskörd av medaljer. Men samtidigt kommer larm frÄn landets idrottslÀrare: Alla svenska elever fÄr inte den idrottsundervisning de har rÀtt till.


Visst Ă€r det glĂ€djande med Ă„tta guldmedaljer i OS, men idrottsundervisningen för Sveriges skolelever hĂ„ller inte mĂ„ttet. En ny undersökning frĂ„n Svenska IdrottslĂ€rarföreningen och LĂ€rarnas Riksförbund, ”För mĂ„nga bollar i luften”, visar att mĂ„nga lĂ€rare i idrott och hĂ€lsa har allt för mĂ„nga klasser och elever att bedöma. Den visar Ă€ven svĂ„righeter att genomföra simundervisning pĂ„ grund av bristfĂ€llig tillgĂ„ng till simhallar och otillrĂ€cklig eller obefintlig fortbildning. 

Utöver det har det stora problemet lĂ€nge varit den alarmerande lĂ„ga andelen av behöriga och legitimerade lĂ€rare. Det Ă€r allvarligt. 


Vi krĂ€ver att kommunerna och friskolorna nu anstrĂ€nger sig för att rekrytera behöriga och legitimerade lĂ€rare. Det Ă€r helt avgörande för undervisningens kvalitet. IdrottslĂ€rarnas arbetsmiljö mĂ„ste dessutom förbĂ€ttras. Det Ă€r inte rimligt att en idrottslĂ€rare undervisar i 12 klasser och behöver sĂ€tta fler Ă€n 200 betyg eller 300 omdömen. Med sĂ„ mĂ„nga elever att undervisa Ă€r det svĂ„rt att hinna uppmĂ€rksamma varje individ. Även idrottslĂ€rarna behöver tid till för- och efterarbete av undervisningen. Detta mĂ„ste huvudmĂ€n och skolledare ta hĂ€nsyn till vid tjĂ€nstefördelningar.

Det finns idrottsredskap som innebÀr fara om de Àr i dÄligt skick, dödsolyckor har tyvÀrr intrÀffat. DÀrför Àr det viktigt att den fasta utrustningen kontrolleras kontinuerligt av auktoriserad personal. Det Àr orovÀckande att nÀstan var femte lÀrare inte vet nÀr och om detta gjorts. Rektorer mÄste ta stort ansvar och se till att utrustningen i idrottshallarna Àr sÀker.



De svenska idrottslÀrarna mÄste ges bÀttre förutsÀttningar för att kunna utföra sitt viktiga arbete och de behöver fler legitimerade kollegor. Endast sÄ kan vi sÀkra kvaliteten i undervisningen och fÄ elever att nÄ mÄlen.

Med elever som utvecklas i idrott sÄ kanske nÄgra rentav kan bidra till en fortsatt rekordskörd av svenska medaljer.



Rami Aro
Legitimerad lÀrare i Àmnet Idrott och HÀlsa och ordförande för Svenska IdrottslÀrarföreningen

Åsa FahlĂ©n
Förbundsordförande, LÀrarnas Riksförbund

 
 
 
 
 
 
LĂ€s mer om