Fallolyckor ett tyst folkhÀlsoproblem. Vi vet att de intrÀffar men politiker och ansvariga verkar inte inse hur allvarligt och omfattande problemet Àr. För fallolyckor Àr den olyckstyp som Ärligen leder till flest dödsfall, flest inlÀggningar pÄ sjukhus och flest besök pÄ akutmottagningar.
Omkring 300 000 personer uppsöker varje Är specialistvÄrd efter att ha skadats i en fallolycka. NÀstan 70 000 personer skadas sÄ allvarligt att de mÄste lÀggas in pÄ sjukhus, enligt Socialstyrelsen. Av dem Àr cirka 50 000 personer 65 Är eller Àldre, fler kvinnor Àn mÀn. Och varje Är avlider drygt 1 000 personer till följd av fallskador.
Vinter med snö, is och halka gör att runt 25 000 personer halkar varje Är sÄ illa att de mÄste söka akutsjukvÄrd varav drygt 3 000 hamnar pÄ sjukhus, enligt Myndigheten för SamhÀllsskydd och Beredskap (MSB). I kommuner dÀr det lÀggs smÄ resurser pÄ vintervÀghÄllning Àr kostnaderna för fallrelaterade skador högre Àn i kommuner som gör satsningar. Fallolyckor som sker pÄ grund av snö och is drabbar mest fotgÀngare.
Vanligen handlar det om en bruten eller kraftigt stukad fot- eller handled, arm eller axel. Risken Àr stor att dessa operationskrÀvande skador nu slÄr undan benen pÄ den under pandemin hÄrt belastade vÄrden.
AnmÀrkningsvÀrt Àr att insatserna för att förebygga fallolyckor endast utgör en tiondel av satsningarna pÄ att förebygga trafikolyckor. Trots att de samhÀllsekonomiska kostnaderna för fallolyckor Àr sÄ stora. Enligt MSB uppgÄr de till cirka 24 miljarder kronor varje Är vilket Àr betydligt mer Àn kostnaderna för trafikolyckor.
Ăven om det finns kunskapsluckor vet vi en hel del om hur fallskador kan förebyggas, inte minst för Ă€ldre personer. Som trĂ€ning, rĂ€tt kost samt sĂ€kerhets- och lĂ€kemedelsgenomgĂ„ngar. Mer forskning om fallolyckor skulle öka kunskaperna och dĂ€rmed bidra till att nedbringa antalet fallolyckor.
Sverige har hittills varit framgÄngsrikt i frÄga om att minska antalet trafikolyckor. I fjol omkom 190 personer i trafiken, att jÀmföra med 545 personer Är 1997 dÄ beslutet om Nollvisionen fattades. Men tyvÀrr saknas den politiska viljan att genomföra motsvarande satsningar pÄ fallolyckor som frÀmst drabbar Àldre personer. Kanske sÀger det nÄgot om Àldres status i samhÀllet.
Den viktiga lÀrdomen frÄn trafiksÀkerhetsarbetet Àr att olyckor gÄr att undvika. Risken att dö i en fallolycka Àr fem gÄnger högre Àn att dö i en trafikolycka. FrÄgan Àr hur mÄnga fler som ska dö innan politikerna vaknar och tar frÄgan om fallolyckor pÄ allvar.
Jöran Rubensson
Tidigare ordförande i Sveriges PensionÀrers Riksförbund, SPRF och expert i utredningen om Nationell kvalitetsplan för Àldreomsorgen.