Fallolyckor dödar men bagatelliseras

Fallolyckor gÄr att förebygga och undvikas.

Fallolyckor gÄr att förebygga och undvikas.

Foto: Mostphotos/Andrey Popov

Debatt2021-03-01 05:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Fallolyckor ett tyst folkhĂ€lsoproblem. Vi vet att de intrĂ€ffar men politiker och ansvariga verkar inte inse hur allvarligt och omfattande problemet Ă€r. För fallolyckor Ă€r den olyckstyp som Ă„rligen leder till flest dödsfall, flest inlĂ€ggningar pĂ„ sjukhus och flest besök pĂ„ akutmottagningar. 

Omkring 300 000 personer uppsöker varje Är specialistvÄrd efter att ha skadats i en fallolycka. NÀstan 70 000 personer skadas sÄ allvarligt att de mÄste lÀggas in pÄ sjukhus, enligt Socialstyrelsen. Av dem Àr cirka 50 000 personer 65 Är eller Àldre, fler kvinnor Àn mÀn. Och varje Är avlider drygt 1 000 personer till följd av fallskador.

Vinter med snö, is och halka gör att runt 25 000 personer halkar varje Ă„r sĂ„ illa att de mĂ„ste söka akutsjukvĂ„rd varav drygt 3 000 hamnar pĂ„ sjukhus, enligt Myndigheten för SamhĂ€llsskydd och Beredskap (MSB). I kommuner dĂ€r det lĂ€ggs smĂ„ resurser pĂ„ vintervĂ€ghĂ„llning Ă€r kostnaderna för fallrelaterade skador högre Ă€n i kommuner som gör satsningar. Fallolyckor som sker pĂ„ grund av snö och is drabbar mest fotgĂ€ngare. 

Vanligen handlar det om en bruten eller kraftigt stukad fot- eller handled, arm eller axel. Risken Ă€r stor att dessa operationskrĂ€vande skador nu slĂ„r undan benen pĂ„ den under pandemin hĂ„rt belastade vĂ„rden. 

AnmĂ€rkningsvĂ€rt Ă€r att insatserna för att förebygga fallolyckor endast utgör en tiondel av satsningarna pĂ„ att förebygga trafikolyckor. Trots att de samhĂ€llsekonomiska kostnaderna för fallolyckor Ă€r sĂ„ stora. Enligt MSB uppgĂ„r de till cirka 24 miljarder kronor varje Ă„r vilket Ă€r betydligt mer Ă€n kostnaderna för trafikolyckor. 

Även om det finns kunskapsluckor vet vi en hel del om hur fallskador kan förebyggas, inte minst för Ă€ldre personer. Som trĂ€ning, rĂ€tt kost samt sĂ€kerhets- och lĂ€kemedelsgenomgĂ„ngar. Mer forskning om fallolyckor skulle öka kunskaperna och dĂ€rmed bidra till att nedbringa antalet fallolyckor.

Sverige har hittills varit framgÄngsrikt i frÄga om att minska antalet trafikolyckor. I fjol omkom 190 personer i trafiken, att jÀmföra med 545 personer Är 1997 dÄ beslutet om Nollvisionen fattades. Men tyvÀrr saknas den politiska viljan att genomföra motsvarande satsningar pÄ fallolyckor som frÀmst drabbar Àldre personer. Kanske sÀger det nÄgot om Àldres status i samhÀllet.

Den viktiga lĂ€rdomen frĂ„n trafiksĂ€kerhetsarbetet Ă€r att olyckor gĂ„r att undvika. Risken att dö i en fallolycka Ă€r fem gĂ„nger högre Ă€n att dö i en trafikolycka. FrĂ„gan Ă€r hur mĂ„nga fler som ska dö innan politikerna vaknar och tar frĂ„gan om fallolyckor pĂ„ allvar. 

Jöran Rubensson
Tidigare ordförande i Sveriges PensionÀrers Riksförbund, SPRF och expert i utredningen om Nationell kvalitetsplan för Àldreomsorgen.