Eleven och yrket i fokus

Debatt2013-12-19 07:31
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vill bemöta Maria Stockhaus debattartikel publicerad 13 december. I § 15-17 i Arbetstidslagen står bland annat "Arbetsgivaren skall ordna arbetet så att arbetstagarna kan ta de pauser som behövs utöver rasterna". Med kunskap om det och vad vi vet om vikten av återhämtning, blir det intressant att ta del av vad SKL skriver om vad som är viktigt för att förbättra elevernas resultat och samhörighet med skolan. Det är planering, genomförande och utvärdering som behöver göras tillsammans med kollegor. Dessutom behöver läraren ofta återkoppla till elevernas arbete samt erhålla högre lön. Även skolledarna får ett par "måsten" som rör stöd till lärarna i deras arbete och utveckling. Mest intressant är vad politiker och förvaltning behöver bistå med; goda förutsättningar för elever, lärare och skolledare. Fokus ska enligt Stockhaus ligga på hur skolan jobbar med eleverna och mindre på organisation.

Det är bara att instämma i att det behövs utveckling på alla nivåer men det finns ett aber. När allt ska utföras, behövs – just det – tid. Talesättet "tid är pengar" gäller nog ännu. I alla lärares och skolledares vardag är det fullt med arbetsuppgifter som det är. Tid för lärande, utveckling och reflektion är en stor bristvara. För att få till de blygsamma men viktiga insatser som dag ändå sker, tullar många på arbetstidens omfattning, man klarar inte att ta ut rast och paus. Att bryta mot lagar som tillkommit av omsorg om människors hälsa är förkastligt, när vi känner till de stora följder det kan få. Arbetsmiljöperspektivet behöver, jämsides med lönerna (bland de lägsta i förhållande till BNP/capita i OECD), lyftas för att få de bästa studenterna att satsa på yrket. Det ger resultat.

Läs mer om