Lärare ska känna sig stolta över sina jobb. Elever ska känna sig trygga, motiverade och sedda. Skolledningar ska känna att de utvecklar världens bästa skola.
Därför är resultaten i årets PISA-studie, där svenska elevers skolresultat rasar i jämförelse med andra länder, mycket oroande. Och därför behöver alla vi som jobbar med och i skolan samarbeta än mer för att våra elever ska nå framgång.
En av de viktigaste utmaningarna är att skapa en mer positiv attityd till skolan. PISA-studien visar nämligen att allt fler svenska elever upplever att skolan är bortkastad tid.
Jämfört med elever i andra OECD-länder är svenska elever mindre uthålliga och kommer oftare för sent. Elva procent känner sig som en outsider och var tredje elev menar att skolan inte gjort mycket för att förbereda eleven för vuxenlivet.
Sveriges kommuner och landsting, SKL, jobbar tillsammans med våra medlemmar, kommunerna, för att på bred front utveckla skolan. Vi tittar på arbetsformer, fokuserar på matteundervisningen och jobbar med ledarutveckling. Centralt för att förbättra elevernas resultat och samhörighet med skolan är:
Lärarna behöver planera, genomföra och utvärdera undervisningen tillsammans – det är allra viktigast för att snabbt förbättra resultaten. Lärare behöver också återkommande återkoppla till elevernas arbete. Och bra lärare ska premieras med högre lön.
Skolledarna måste stödja lärarnas arbete och utveckling och ta tillvara lärarnas olika kunskaper utifrån elevernas skilda behov.
Lokala skolpolitiker och kommunens förvaltning behöver skapa goda förutsättningar för elever, lärare och skolledare, sätta upp tydliga mål och följa upp dem. Fokus på hur skolan jobbar med eleverna och mindre fokus på organisatoriska frågor.
I Katrineholms kommun samarbetar lärare, skolledare, förvaltning och politiker för att förbättra matematikresultaten. Tillsammans med 85 andra kommuner deltar de i SKL:s matematiksatsning. Nära 1 500 skolor berörs. Kommunerna sätter upp konkreta mål och jämför sig med varandra i satsningen. Målet är att Sverige ska tillbaka på topp tio i PISA-mätningen 2015.
PISA:s egen analys är att mer pengar inte ger bättre resultat. Det handlar i stället om att på bästa sätt använda de resurser man har. Då krävs ett nära samarbete mellan lokala beslutsfattare och skolans yrkesgrupper. Elevernas förutsättningar och behov behöver vara i centrum i det arbetet.
Maria Stockhaus
Ordförande i utbildningsberedningen, Sveriges kommuner och landsting