Som Kkurirens krönikör Niklas Linder skrev den 8/2: ”Alla vi som jobbar i skolan har sett de där killarna”. Resurserna saknas för att hjälpa dem. Därför vill Sveriges Lärare ge politikerna uppdraget att skjuta till de medel som behövs på både kort och lång sikt.
Till skolpolitikerna vill vi säga: Låt lärare vara lärare! Skolan har länge haft flera viktiga roller i samhället. De viktigaste är att ge kunskap, forma eleverna och ge dem en bra framtid. Föräldrar förväntar sig helt rimligt att deras barn ska bli kunniga, bra samhällsmedborgare med bra chanser i livet. Skolan behöver förstås ta hand om barnen medan föräldrarna jobbar, men det är bara en liten del av allt skolan förväntas göra. När uppdragen blir fler kan vi inte bli färre. Chansen finns nu när barnantalet sjunker.
Till chefer är budskapet: Våga lita på professionen och minska kontrollen! Tilliten till lärarna har minskat när utomstående ifrågasätter utan att ha hela bilden. Det är tungt för lärare när deras beslut ifrågasätts på detaljnivå. De som har stöd från skolledningen klarar sig bättre, men det blir svårt när ledningen är osäker och påverkas av till exempel föräldrars åsikter på sociala medier. Då krävs det känsla och klokt ledarskap.
Föräldrars inflytande över skolan har förändrats över tid. Vissa tycker det är bra, medan andra ser det som skadligt. Lärarnas auktoritet är inte lika självklar längre och måste nu förtjänas om och om igen. När enskilda individer ifrågasätter skolan, måste personal lägga mycket dyrbar tid på att förklara och dokumentera sina beslut.
Till föräldrar: Tala väl om skolan inför dina barn! Ta upp problem direkt med den det gäller och på ett respektfullt sätt. Då ökar chansen att bli hörd, och skolan vill verkligen ditt barns bästa!
Slutligen vill alla goda krafter i samhället förebygga liknande dåd. Utan att säkert kunna veta hur framtiden ser ut, vill Sveriges Lärare ändå lägga fram vår åsikt om att alla parter behöver handla på flera plan. Här krävs ett delat ansvar. Med rätt förutsättningar är lärarna beredda att bära vår del.