Varför minskar skolpengen till årskurs 1-6 eleverna i Vingåkers kommun år 2014 trots att barn- och utbildningsnämndens (bou) nettoram tillförts 8,7 miljoner kronor?
Bou beslutade den 11 december 2013 om minskad skolpeng för grundskolans åk 1-6 elever i Österåkersbygdens friskola för år 2014. Eftersom likabehandlingsprincipen ska gälla för kommunens medborgare innebär det att skolpengen måste minska för samtliga elever i åk 1-6 i Vingåkers kommun för detta år! Eller?
Bou:s ovan nämnda beslut kom till skolan med posten två dagar före terminsavlutningen, det vill säga den 17 december. Med beslutet, som innehöll faktafel, följde varken beslutsunderlag eller överklagandehänvisning. Dessutom saknades det som står i Skolförordningen SFS 2011:185, 14 kap. 4 § och10 § "att en kommun som lämnar bidrag för en elev i en fristående skola eller för ett barn i en fristående förskola eller i annan pedagogisk verksamhet med en enskild huvudman för den enskilda huvudmannen ska kunna redovisa hur bidraget har beräknats". Tiden för överklagan gick ut den 8 januari 2014.
Den 10 januari 2014 – d.v.s. två dagar efter att överklagandetiden gått ut - fick skolan ett rekommenderat brev med ett beslutsunderlag, utan redovisning hur beloppet har beräknats, och en överklagandehänvisning (!).
Eleverna som går i Österåkersbygdens friskola är liksom sina föräldrar medborgare i Vingåkers kommun. De har enligt svensk lag rätt att bli behandlade lika som elever i en skola som drivs av kommunen, både ekonomiskt, juridiskt och demokratiskt.
För mig är demokrati inte enbart en statsform eller en form för kommuner att utöva verksamhet utifrån kommunallagen och andra lagar, utan i första hand en livsform. Att leva demokrati handlar för mig bland annat om att alla människor har lika värde, att acceptera olikheter, att visa respekt i mina möten med andra människor, att ha det goda samtalet, att ta reda på fakta innan jag uttalar mig om saker och ting eller fattar beslut.
Under min resa med att utveckla en friskola i kommundelen Österåker så har jag vid flera tillfällen funderat över vilken värdegrund som Vingåkers kommun vilar på, vilken kompetens som finns och vilken inställning ansvariga politiker och tjänstemän har till vår skola. Värdegrunden har betydelse för synen våra elever . Är de mindre värda när de går i årskurs 1 – 6 eller försöker ansvariga politiker svälta en verksamhet som hittills inneburit att åtta barnfamiljer från andra kommuner har flyttat hit?
Ing-Mari Frössevi